Söndag. - 30oktober2o11. | Förlossningen.

Förlossningen.!

Den 3september hade jag barnvakt till min 4åriga dotter då jag va på Fest/HästägarTräff ute i Ärla. Åka hem runt kl.01.00 på natten och gick och la mig. 
Vaknade som vanligt hundra ggr under natten för att kissa. :p Tyckte att det kändes lite i magen men tänkte inte så mkt på saken då jag hade gått 8dagar över tiden utan att ens vara i närheten av känningar för att föda. Och med mitt första barn gick jag 16dagar över tiden + 2igångsättningar innan hon ville komma ut i världen. ;]

Men kl.08.20 vakna jag, gick upp och kissa. Såg då lite blod på pappret och precis efter det gjorde det lite ont i magen.. Så gick då in i duschen [ville juh vara 'fräsch' ifall det
va på gång. :p ] och så började värkarna.!
Så prövade spruta vatten rakt på magen, 'då jag hört att det ska hjälpa' och det gjorde det för det onda försvann så nu visste jag att det va på gång.

Klev ur duschen och ringde min Mamma och berättade läget så hon kunde möta upp barnvakten och ta Hailiey. Pratade även en snabbis med förlossningen som sa att när jag hade 3värkar på 10min så skulle jag komma in. Sedan ringde jag och väckte pappan, sa att det va på gång. Ringde en vän, Johanna, som skulle följa med in på förlossningen med mig och sen ringde jag bästa vännen Ronja nere i Helsingborg. 

Efter ca.40min i telefonen med Ronja [kl.09.30.] så har vi kommit underfund med att jag hade värkar med ca.5min mellanrum. Så vi la på och så var det bara att klä på sig och ta med alla saker.

Körde från mig hem till Johanna & gamla svärföräldrarna.
[Då jag skulle köra bil så kändes det bästa att göra det direkt och inte i sista sek. ]
Hemma hos Johanna satt vi och prata, dem åt frukost och så räkna vi värkar.
Runt 11.00 så räkna vi ut att värkar kom med 3-4min mellanrum. Men då jag inte tyckte värkarna va så farliga så bestämde vi oss för att gå ner till Förlossningen från Skogsängen.

Måste bara lägga ut kommentaren ifrån Jonny, mitt x och Johanna's bror, som vi fick innan vi skulle gå.!
''Kolla va enkelt det är att föda barn, och ni tjejer klagar. Våra [killars.] förkylningarn är juh faan så mkt värre, iaf om man kollar på Madeleine.'' Hihi.^_^
Om han bara visste.!

På vägen ner så stanna jag till 3ggr för det var obekvämt att gå under vissa värkar men fortfarande så va dem inte 'farliga' om man säger så.. ;]p

Nere på förlossningen tog dem blodtryck och la på CTG och sedan låg jag med den i 30min [Vi pratatde på och kollade på pappret hela tiden, 4värkar/sammandragningar varje 10min. visade den.] innan barnmorskan kom tillbaka. Väl tillbaka så ville hon göra en undersökning och jag tänkte hela tiden 'Gud va fjollig du är Madeleine.! - Du kommer juh bara vara öppen 2cm och få gå hem igen.!  - Haha. :P ' 

Men så säger hon - Gick du hit.? Du höll juh på att föda barn på vägen ner juh. Du är öppen 8cm, du ska få komma in på rummet direkt. 
Haha. Paff man blev där då.!
Så säger hon. Du är duktiga på att ta värkarna. Syns juh inte äns någe på dig.
[kl. är nu 12.40.]

Inne på rummet så får jag byta om till en 'fin' rock, dem kopplar in lustgasen och Johanna säger till mig. 'Jag ska bara gå och röka, 5min. Föd inge barn utan mig nu.!!!
Hon va nog inte borta mer än 5min och så fort hon kommer tillbaka säger jag Ring på klockan. Nu kommer H*n.

Sen va det dags.
Öppen 10cm och kryssningsvärkarna. Så dem tog hål på vattnet som ännu inte hade gått sedan var det i fullgång.
Använde lustgasen, låg och blunda & sj.klart när det gör ont går jag in i mig sj. [- in i mitt eget huvud och kopplar bort alla smärtor. -] 
Så krysstade, Johanna satt och sa Va duktiga du är gumman. Barnmorskan sa åt mig nu ser vi H*n, bara lite till nu och kommer bara ihåg att jag sa ifrån en gång när dem 'tjata' på mig. 
Dem sa kom igen nu, det är nära nu.. Så jag sa bara : - Nej.! 
[Jag låg och tänkte Nej, H*n är inte alls nära. Nej, sluta tjata på mig. Nej, det tar tid H*n kommer när H*n sj. vill.] 
Så när dem 'tjatade' som mest på mig så sa jag bara Nej.

Vet inte vad jag ville få ut av det där Nej.et men vill bara säga något för att få dem tysta så jag kunde få göra allt hur jag ville och kände.
Men eftersom jag varken skrek, grina ellr ens så någe så va dem lite oroliga och försökte få mig att prata oxå. Men det gjorde mig bara irreterad fast sa endå inget åt dem så Nej.et fick räcka. :p

Men 2 ellr 3 kryssningsvärkar senare var H*n ute och uppe på magen på mig.
[ Johanna grinade som en tok.!]
Jag öppna ögonen och där va H*n, fin och kladdig. :p
Underbart.! :D

Sen kom nästa fråga : Vad vart det.!?
Så dem flyfte upp H*n och där va det Svart på Vit.!
En Pojke.! :]

Johanna fick klippa navelsträngen och sedan fick min fina pojke vile en stund under täcket med mig innan det va dags för vägning och mätning. 
Och hans Pappa och Farmor fick komma in på rummet och se honom för första gången.! :]

Så 4september2o11. - kl.13.29 föddes Sawyer Tristan Achilles James, Ahlbom. <3
55cm lång och 3875g vägde han. :]

En Snabb och enkel förlossning.!
Kunde först inte fatta att han redan var ute. Hade juh gått och trott att det skulle bli som med min första dotter. Dubbla igångsättningar, 28timmars 'arbete' och ännu en 'jobbig' förlossning.

[Och Nej, tog inga bedövnigar. - enbart lustgas.]


Så nu är jag Stolt Mamma till två underbart fina barn.! :]
Hailiey 4år. <3
&
Achilles snart 2mån. <3




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0